VRŠNJAČKO NASILJE

Po svemu sudeći, nasilje u školama je endemska pojava, poznata svakome ko se školovao. Ispoljavajući se u veoma raznovrsnim oblicima i intenzitetima, ono obično postane socijalno vidljivo tek kada pojedinačni incidenti zadobiju medijsku pažnju. Nasilje je svaki oblik ponašanja koje za posledicu ima stvarno ili moguće ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva deteta, odnosno učenika. Ukoliko se nasilje dešava među decom istog ili sličnog uzrasta, reč je o vršnjačkom nasilju, a kada ono traje duže i vrši se od strane jačeg, govorimo o vršnjačkom zlostavljanju.

Nasilje se odražava na celokupni razvoj i život deteta, bez obzira na oblik i mesto dešavanja. U današnjim uslovima teško je predvideti kada i gde će se nasilje dogoditi, ko su mogući učesnici i kakve će biti posledice. Prioritetni zadaci ustanova koje se bave obrazovanjem i vaspitanjem dece i mladih su da utiču na formiranje stavova o neprihvatljivosti ovakvog vida ponašanja, kao i razvijanje tolerancije, razumevanja i prihvatanja različitosti.

Živimo u vremenu čestih manifestacija vršnjačkog nasilja, bez obzira da li se radi o: fizičkom, verbalnom, socijalnom ili seksualnom nasilju.

verbalno – kao što su: pretnje, ruganje, dobacivanje, zadirkivanje, vređanje;

fizičko – kao što je: udaranje, štipanje, guranje, uništavanje i krađa stvari;

socijalno – kada se nastoji naštetiti pojedincu zadajući mu neugodnosti i rušeći ugled u okolini, npr. ogovaranjem, ignorisanjem, spletkarenjem;

psihološko – kao što su: preteći pogledi, komentari, ismevanje.

Kako saznati da li je moje dete žrtva nasilja?

Morate često razgovarati s vašim detetom o školi. Uspostavljanje svakodnevnog odnosa pomaže u očuvanju komunikacije i na taj način daje osećaj povezanosti s proživljenim događajima vašeg deteta.

Ukoliko dobijete obaveštenje iz škole da je vaše dete maltretirano od strane drugih učenika, shvatite to ozbiljno.

Šta roditelji mogu učiniti?

Ukoliko sumnjate ili je očigledno da je vaše dete žrtva nasilja drugih učenika, a škola vas još nije informisala o situaciji, tada je važno odmah kontaktirati školu. Roditelji imaju pravo očekivati od škole da problem ozbiljno razmotri i istraži činjenice o tom slučaju.

Koraci koje možete preduzeti

Pomognite svom detetu da ojača samopouzdanje, npr.stimulišući razvoj bilo kog talenta ili pozitivne karakteristike.

Pomognite svom detetu pri uključivanju u grupu dece istog uzrasta (koji su po mogućnosti u istom razredu u školi).

Ohrabrite svoje dete u kontaktima s prijateljski raspoloženim učenicima iz istog ili susednog razreda (i možda ih pozovite u svoj dom).

Nasilje u školi nije…

  • jednokratni incident koji se neće ponoviti;
  • prijateljska razmirica ili nesporazum;
  • nenamerno nanošenje bola.

Posledice nasilja

  • Čak 7% dece ostaje kod kuće, bar jednom mesečno, zbog zlostavljanja u školi!
  • Žrtve nasilja trpe izolovanost od vršnjaka, jer se oni ne žele družiti s onima koji su neomiljeni i zlostavljani, zbog straha da bi se isto moglo dogoditi i njima.
  • Izloženost nasilju u školi vodi do niskog samopoštovanja i depresije, a ti se problemi mogu nastaviti i u odraslom dobu.
  • Čak 60% onih koji su u školskom dobu procenjeni kao nasilnici do 24. godine je imalo bar jedno kriminalno delo.

Nasilje ostavlja posledice na one koji trpe nasilje, ali i na one koji se ponašaju nasilno. Ostavlja posledice i na one koji to nasilje posmatraju, jer mogu da se naviknu na nasilje, da im ono postane normalno i da se i sami nađu u situaciji da ga trpe ili da nasiljem rešavaju svoje probleme.

Deca koja su izložena nasilju često su fizički povređena, postaju plašljiva, ne ide im se u školu, slabije uče, tužna su, nisu raspoložena za druženje, a ponekad i ona postaju nasilna. Ako ovakvo stanje traje duže, i ako se tom detetu ne pomogne, to može zauvek da obeleži ličnost deteta koje trpi nasilje.

Ključne stavke programa prevencije nasilja

* Svesnost i znanje o problemima nasilja kao i rušiti mitove o uzrocima nasilja.

* Aktivno uključiti nastavnike i roditelje.

* Razvijte jasna pravila protiv nasilja.

Studije pokazuju da se ranom intervencijom u pravcu unapređivanja socijalnih i emocionalnih kompetencija može preventivno delovati na pojavu nasilnog ponašanja među učenicima, a samim tim i uticati na smanjenje nepoželjnih ponašanja u kasnijem životu, tako da, mnogi od programa koji se primenjuju za prevenciju vršnjačkog nasilja u školama širom sveta obuhvataju aktivnosti kojima se unapređuju socijalne i emocionalne kompetencije kod dece. Osnovu za socijalno kompetentno ponašanje čine specifična ponašanja kojima se ostvaruju važni socijalni ishodi za pojedinca, kao što su vršnjačka prihvaćenost, prijateljstvo, prihvaćenost od nastavnika i roditelja, školsko prilagođavanje, itd.

Savetovalište za mlade, u sklopu Odseka za promociju zdravlja Zavoda za javno zdravlje “Timok”, bavi se između ostalog i prevencijom i suzbijanjem vršnjačkog nasilja kroz program prevencije vršnjačkog nasilja (edukacije, radionice, tribine, predavanja) za učenike svih osnovnih škola zaječarskog i borskog okruga.

ZJZ “Timok” Zaječar

Centar za promociju zdravlja

Marina Vojnović

Ana Točević

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *